پارکینسون

اگرچه بیماری پارکینسون قابل درمان نیست، اما داروها ممکن است علائم شما را به میزان قابل توجهی بهبود بخشند. گاهی اوقات، پزشک شما ممکن است جراحی را برای تنظیم مناطق خاصی از مغز و بهبود علائم شما پیشنهاد دهد.

علائم و نشانه های پارکینسون ممکن است شامل این موارد باشد:

لرزش:
لرزش معمولاً از یک اندام ، اغلب دست یا انگشتان شما شروع می شود. شما ممکن است انگشت شست و سبابه خود را به عقب و جلو بمالید. و هنگام استراحت دست شما می لرزد.

کُندی حرکت:
(Bradykinesia): با گذشت زمان، بیماری پارکینسون ممکن است حرکت شما را کند کرده و کارهای ساده را دشوار کند. هنگام راه رفتن ممکن است قدم های شما کوتاه شود، برخاستن از صندلی دشوار باشد و هنگام راه رفتن ممکن است پاهایتان را بر روی زمین بکشید.

عدم تعادل:
 حالت بدن شما ممکن است خم شود، یا در نتیجه بیماری پارکینسون مشکلات تعادل داشته باشید.

سختی عضلات:
سفتی عضله ممکن است در هر قسمت از بدن شما ایجاد شود. عضلات سفت می توانند دردناک باشند و دامنه حرکتی شما را محدود کنند.
[1/29, 11:00] Azhang: بیماری پارکینسون یک اختلال پیشرونده سیستم عصبی است که بر حرکت تأثیر می گذارد. علائم آن به تدریج شروع می شود، گاهی اوقات فقط با یک لرزش که به سختی قابل مشاهده است. شایع ترین علائم آن لرزش است، اما این اختلال معمولاً باعث سفتی یا کند شدن حرکت نیز می شود.

ویژگی های افراد مبتلا به پارکینسون:
بیماری پارکینسون معمولا درسن  بالای 60 سال بروز می کند  و با بالا رفتن سن شیوع آن نیز افزایش می یابد. حدود 5 نفر از هر 1000 نفر در سن 60 تا 70 سالگی و حدود 40 نفر از هر 1000 نفر در سن 80 تا 90 سالگی به بیماری پارکینسون مبتلا می باشند. این بیماری زنان و مردان را تحت تاثیر قرار می دهد ولی نسبت  مردان به زنان 2 به 1 است و با بالا رفتن سن شیوع آن در مردان باز هم  بالا تر می رود.بروزاین بیماری در افراد زیرسن 60 سال کمتر دیده می شود و از هر 20 نفر مبتلا به پارکینسون 1 نفر در سن پایین تر لز 60 سالگی پارکینسون گرفته است که تحت عنوان  young onset parkinson disease یا پارکینسون با شروع در جوانی شناخته می شود..در بیمارانی که اختلال در حس بویایی دارند بیماری پارکینسون شیوع بیشتری دارد.بیماری پارکینسون معمولا وراثتی نبوده و می تواند هر کسی را مبتلا کند. با این حال عوامل ژنتیکی (وراثتی) می توانند در ایجاد پارکینسون در افراد زیر 60 سال  تاثیر گذار باشند. با تمام ویژگی ها و علائم بیماری پارکینسون میتوان علائم این بیماری را با برنامه ریزی بهتر تحت کنترل درآورد و از وجود مشکلات بیشتر جلوگیری کرد.

علائم دیگری نیز ممکن است در اثر مشکلاتی که سلول ها ی مغزی و اعصاب با کنترل عضلات دارند، ایجاد شوند. این علائم عبارت اند از :

▪️کاهش حالات در چهره از جمله لبخند یا اخم. کاهش پلک زدن.
▪️دشواری در انجام حرکات ظریف مانند بستن بند کفش و یا بستن دکمه های پیراهن.
▪️دشواری در نوشتن با دست (دست خط فرد ریز تر خواهد شد).
▪️دشواری در ایجاد تعادل و حفظ حالت مناسب بدن و همچنین افزایش احتمال زمین خوردن.
▪️حرف زدن فرد ممکن است کند و خسته کننده و یکنواخت شود.
▪️بلعیدن می تواند برای فرد دشوار شده و بزاق در دهان تجمع یابد.
▪️خستگی و احساس درد.